Adwords campagne optimalisatie

Relevantie binnen uw Adwords campagne

Relevantie is een van de belangrijkste onderdelen binnen Adwords. Gebruikers zijn op zoek naar een bepaalde website en de advertentie die wordt vertoond dient overeen te komen met de zoekopdracht van de Google gebruiker. Google geeft dit eigenlijk zelf ook al aan want ieder zoekwoord krijgt een bepaalde kwaliteitsscore mee van Google. De kwaliteitsscore van zoekwoorden is erg belangrijk want op lange termijn zorgt het voor een lagere CPC en dus voor een lagere Cost Per Sale (CPA). De kwaliteitsscore wordt opgebouwd door een verschillend aantal aspecten:

 

1. Kwaliteit van de landingspagina. Zorg dat de landingspagina overeenkomt met de zoekopdracht van de gebruiker.

 

2. De relevantie van uw Adwords advertentie t.o.v. de zoekopdracht van de Google gebruiker.

 

3. De verwachte Click Through Rate van de advertentie. Meer informatie hierover staat verderop in dit bericht.

 

4. Accountgeschiedenis van uw account. Het kost tijd om een Adwords campagne succesvol op te zetten. Als je een nieuw Adwords account begint voor dezelfde website zal de gemiddelde CPC hoger zijn als u dezelfde advertentiepositie wilt behalen. Dit is echt een erg belangrijk gegeven en wordt nog wel eens onderschat. Heb dus even geduld als uw campagnes nog niet presteren zoals u eigenlijk wilt of verwacht. Het is de truc om de CPC langzaam af te bouwen maar de gemiddelde positie te behouden.

 

5. De getargete apparaten. Het is erg belangrijk om goed de prestaties te bekijken per apparaat. Je ontvangt namelijk voor ieder apparaat een afzonderlijke kwaliteitsscore (computers/laptops, tablets en mobiele apparaten).

 

Bovenstaande punten moeten goed staan bij de opbouw van een succesvolle en nieuwe Adwords campagne. Als dit niet het geval is wordt het erg lastig om de doelstellingen te behalen.

Kwaliteitsscore van de zoekwoorden binnen een account

Als de opbouw eenmaal goed staat kan er worden geoptimaliseerd op de kwaliteitsscores. Hieronder een aantal handige tips die eenvoudig te gebruiken zijn in de meeste Adwords accounts. Met deze tips kan je de kwaliteitsscore van de zoekwoorden verhogen.

 

– Maak gebruik van filters: filter bijvoorbeeld eens op zoekwoorden met een kwaliteitsscore onder de 7 en een CTR die lager ligt dan het gemiddelde van het gewenste account. De kans is groot dat je direct een aantal matig presterende zoekwoorden eruit filtert. Op deze zoekwoorden kan actie worden ondernomen. Je kan ervoor kiezen om de zoekwoorden te pauzeren maar dit kan zonde zijn aangezien je op deze manier ook traffic verliest. Als een zoekwoord wel converteert maar de CTR erg laag is dan moeten de biedingen omhoog. Je kan ook proberen om de kwaliteitsscore van deze zoekwoorden te verhogen door een nieuwe advertentiegroep aan te maken die beter aansluit op de zoekwoorden die eruit zijn gefilterd.

 

– Heeft uw account enorm veel zoekwoorden? Maak dan gebruik van de Adwords Editor. Hiermee heb je ook de mogelijkheid om op resultaten te filteren. Als je de CTR van het algemene account weet te verbeteren verbeter je automatisch ook al de kwaliteitsscore van een groot aantal zoekwoorden. Wij hebben in het verleden eens bij een account met meer dan 5 miljoen zoekwoorden de zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore en CTR allemaal gepauzeerd. Het resultaat was de volgende dag direct zichtbaar. De gemiddelde CPC ging omlaag, de gemiddelde CTR van het account omhoog en de CPA (Cost per Action) daalde ook.

 

Heeft u meer Adwords tips en/of hulp nodig? Neem dan eens contact met ons op voor een leuk gesprek. Bekijk ook onze Adwords pagina voor de mogelijkheden.

Neem contact op